Kim Geybels: "Ik heb nooit drugs gebruikt"

De Lummense spoedarts Kim Geybels (28) heeft dinsdag compleet onverwacht ontslag genomen als N-VA-senator. Ze moest opstappen nadat ze de afgelopen dagen in Thailand betrokken geraakte in een drugszaak. "Ik ben erin geluisd", zegt een zwaar geƫmotioneerde Kim. "Ik heb nooit drugs gebruikt. Ik ben hier kapot van."


Gisterenavond maakte het partijbestuur bekend dat kersvers senator en jongerenvoorzitter Kim Geybels ontslag nam wegens "ernstige persoonlijke problemen." Kim bleek betrokken te zijn bij een cocaĆÆnezaak in de Thaise hoofdstad Bangkok, waar ze samen met haar vriend en partijgenoot Bas Luyten met vakantie was.

Marokkaanse vriendschapspijp

"Het gaat om een geval van afpersing door een taxichauffeur", vertelt ze aangeslagen. "De man kon tijdens een feestje op een hotelkamer, waar we zelfs een Marokkaanse vriendschapspijp rookten en taart aten, een zakje 'wit poeder' in onze kamer leggen.

Daarna perste hij, samen met corrupte politieagenten, ons af. Een agent zei letterlijk: 'You can buy your way out.' We werden dus gewoon gechanteerd. Bas heeft dan uiteindelijk maar betaald. Daarnaast was er ook 200 euro uit onze kluis en 1.800 euro van mijn bankrekening verdwenen."

Volgens de Belgische ambassadeur in Thailand, die op het moment van de feiten amper bereikbaar was omdat het hotelpersoneel de lijn "uit veiligheidsoverwegingen" had afgesloten, gaat het om een veel voorkomende praktijk.

Geybels landde gisterenmiddag in Parijs. Daarna mocht ze het meteen gaan uitleggen bij de partijtop. "Ze vonden het beter dat ik ontslag nam om de partij geen schade te berokkenen", besluit de Lummense.